Gebruik van beeldmateriaal voor mailings

Beeldgebruik beeldmateriaal email mailings

Beeldmateriaal gebruiken in mailings

Afbeeldingen zijn een belangrijk element voor uw digitale mailings. Deze geven uw tekst meer kracht of maken uw mailing net wat aantrekkelijker om te lezen. Kortom; beeld is een belangrijk element en ondersteunt uw boodschap.

En nu hoor ik u al denken; “Hoe kan ik het beste uit mijn mailing halen aan de hand van afbeeldingen?”. Daar kom ik van pas. Mijn naam is Chelsea en ik ben werkzaam bij 30 Knots als grafisch vormgeefster en marketing medewerker. Met hulp van deze blogpost ga ik u op weg helpen wat betreft het gebruik van beeldmateriaal in uw mailing.

Resolutie van beeldmateriaal

U wilt dat uw mailing scherpe beelden heeft van hoge kwaliteit. Gelukkig heeft u daar een deel zelf in de hand. Voor het mailprogramna van 30 Knots is het noodzakelijk dat uw afbeeldingen maximaal 600 pixels breed zijn en in verhouding zijn! Dat voorkomt uitgetrokken hoofden en ovale objecten die eigenlijk rond moeten zijn. De template waarin u werkt (waar uw tekst en beeldmateriaal in geplaatst wordt) is 600 pixels breed.

Ook de DPI is belangrijk. DPI staat voor Dots Per Inch en eigenlijk staat dat voor hoeveel pixels er gebruikt worden per 25,4 millimeter. Bij uw online gebruik is dat 72 DPI. Dit geldt zowel voor uw mailings, maar ook voor uw website. Zorg ervoor dat de kleurmodus staat ingesteld op RGB. Dat zijn de kleuren waar een beeldscherm uit opgebouwd is. Bij het opslaan moet u rekening houden dat u uw afbeelding opslaat voor web. Hierdoor word uw afbeelding opgeslagen op een kleiner formaat en voorkomt u dat er een lange laadtijd ontstaat voor uw afbeeldingen.

Auteursrecht van beeldmateriaal

Ook is het belangrijk om te weten welke afbeeldingen legaal gebruikt kunnen worden. Zo kan ik u aanraden om random gevonden afbeeldingen via Google niet te gebruiken en dat heeft verschillende redenen. Één daarvan is dat Google verkeerde licenties toekent aan haar afbeeldingen. En dat heeft allemaal te maken met auteursrecht.

Als een afbeelding, illustratie, logo, of wat voor beeld dan ook, voldoende creatief is, rust er ‘auteursrecht’* op. Bijna elke online afbeelding haalt deze ‘drempel’ dus is het makkelijkste om er vanuit te gaan dat op elke afbeelding auteursrecht rust. Hierdoor mag u niet zomaar gebruik maken van gevonden afbeeldingen. Alleen de rechthebbende (vaak de maker) mag bepalen of de betreffende afbeelding gebruikt mag worden, hoe en door wie het gebruikt mag worden.

Als je weet van wie de afbeelding is die je wilt gebruiken, kun je natuurlijk altijd om toestemming vragen. Leg uit hoe je gebruik wilt maken van de desbetreffende afbeelding. Ook niet onbelangrijk; wat er eventueel aan aangepast moet worden. Denk hierbij aan het aanpassen van het formaat en verhoudingen, toevoegen van logo of tekst etc.). En vraag of je het op deze manier mag gebruiken.  Krijg u “nee” te horen? Dan word het toch zoeken naar een andere afbeelding of zelf uw beeldmateriaal maken.

Om auteursrecht te omzeilen is het aller makkelijkste om zelf voor uw beeldmateriaal te zorgen, het beeld is dan uw intellectueel eigendom. Denk hierbij aan fotografie of illustratie. Als het gaat om een compositie voor bijvoorbeeld product foto’s, kunt u deze gemakkelijk zelf fotograferen en bewerken in Adobe Photoshop, of een ander fotobewerking programma. Wilt u niet uw eigen beeldmateriaal gebruiken? Dan kunt u altijd nog voor stock foto’s kiezen. Op stockfotografie-websites kan u voor een laag bedrag de eenmalige rechten van een afbeelding kopen. Sommige stock foto sites zijn zelfs gratis.

Voorbeelden van stock foto sites

Adobe Photoshop is uiteraard een belangrijke tool om uw afbeeldingen in topconditie te krijgen voor uw mailings. Mocht u geen beschikking hebben tot het Adobe pakket, zijn er ook goede gratis alternatieven om mee te werken. Zo kunt u gaan werken met GIMP, Photo Pos Pro of Canva.

Video over beeldmateriaal

In een korte video laat ik u aan de hand van Adobe Photoshop zien hoe u beeldmateriaal op de juiste manier opslaat voor gebruik online.

Ik hoop dat dit artikel waardevol voor u is en dat het u helpt bij het goed gebruik van beeldmateriaal in mailings en andere online kanalen. Mocht u op- of aanmerkingen hebben of vragen laat dit dan weten in een reactie.

                                                 

*(Auteursrecht is de Nederlandse term voor Copyright; het exclusieve recht van de maker van het werk, om dat werk openbaar te maken of te verveelvoudigen)

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet getoond.