Online marketing zonder eigen strategie is zinloos.

Strategie, Online Strategie

Online Marketing Strategie.

Het valt mij de laatste tijd steeds meer op dat, bijvoorbeeld via Facebook, en Linkedin allerlei berichten langskomen waarbij gemeld word dat zij beschikken over de ideale (online)marketing strategie voor jou. Het leuke van strategie is dat dit voor iedereen weer anders kan zijn. Dit is afhankelijk van jou product of dienst, locatie, grote onderneming, of alles online gebeurt of ook offline en nog veel belangrijker wie is jou klant en wat wil jij zelf?

Strategie; jatten of zelf verzinnen…

We beginnen bij het begin. Het is makkelijk om te denken liever goed gejat, dan slecht verzonnen. Basis (online) strategieën in een leuk jasje stoppen met een eigen saus erover heen. Simpel, klaar en aan de slag. Omdat deze strategieën belangrijke elementen missen, zoals: waarom, waarvoor, wie, wat en wanneer ben ik eigenlijk tevreden? Welke doelen wil ik nu eigenlijk halen? Hoeveel wil ik hiervoor investeren in tijd en geld? enz…. is het heel lastig om hiermee succesvol te zijn en je eigen verhaal te vertellen. Aan de andere kant is het altijd beter dan helemaal geen strategie hebben, laat staan gebruiken. Een dergelijke strategie kan dan ook prima als inspiratiebron dienen wat jij aanpast naar je eigen visie en ideeën.

Wat dan wel doen?

Een eigen (online)marketing strategie begint bij het maken van een bedrijfsstrategie. Want marketing is een onderdeel van en niet een op zichzelf staand plan. Met marketing probeer je namelijk jouw doelstellingen te realiseren. Maar ja, hoe pak je dat aan? Begin altijd met jezelf een aantal vragen te stellen als basis voor je bedrijfsstrategie.

Welke vragen?

  • Wie ben ik?
  • Wat heb ik tot nu toe bereikt?
  • Ben ik tevreden met het huidige resultaat?
  • zo nee, wat niet en hoe komt dat?
  • zo ja, wat dan en hoe ben je daar gekomen?
  • Wat wil ik bereiken korte en lange termijn?
  • Wat moet/wil ik hiervoor doen?
  • Wanneer wil jij het gerealiseerd hebben?
  • en wanneer ben ik dan tevreden?
  • Wie is mijn ideale klant?
  • Wat vindt hij of zij belangrijk?
  • Wat kan ik bijdragen aan zijn of haar doelstellingen?
  • En wat moet ik hiervoor doen?

  • Vragen beantwoord, en dan?

    Vanuit deze vragen kan je beginnen met het opzetten van je marketing plan online en offline en combineren met je verkoopdoelstellingen. Welke platformen wil je gaan inzetten? Waarom? Hoe? Wanneer? Wat ga je vertellen? Welk resultaat wil je halen in bepaalde tijd en is dit realistisch gelet op de beschikbare tijd en middelen?

    Deze vragen kan je jezelf voor elk medium en elk doel stellen. Ieder doel en medium heeft zijn eigen aanpak nodig. Liever op 2 plekken actief dan op een heleboel in coma. Zorg dat je strategie organisatorisch haalbaar is. Uitbreiden naar andere kanalen kan dan altijd nog.

    Hiermee maak je jouw (online)marketing strategie uniek, compleet passend bij jouw organisatie en jouw ambities en je stelt jouw klant centraal. Tegelijk maak je jou strategie meetbaar en stuurbaar.

    Hulp vragen bij het opzetten van jouw eigen strategie is altijd goed, maar kijk uit met kant en klare versies, want wat voor een ander werkt hoeft niet voor jou te werken.

    Wil je een keer klankborden en sparren over jouw bedrijfsstrategie en (online) marketingstrategie? Vraag dan een strategiescan aan met daarin een online marketing scan. Samen zoomen wij dan in op jouw organisatie, jouw ambities en leggen de basis voor een passende strategie die realistisch en haalbaar is. Kortom werken met hart en verstand.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published.