Optimaliseren op basis van klikgedrag met email marketing

Email marketing segmentatie
Ben je net gestart met email marketing of ben je al een tijdje met email marketing bezig dan wil je optimaliseren om meer resultaat te behalen. Aangezien email marketing zeer goed meetbaar is, is de meest logische stap om te gaan optimaliseren op basis van klikgedrag. Het grote voordeel van optimaliseren op basis van klikgedrag is dat je vervolgmailings kunt gaan sturen die relevant zijn voor jouw relaties. En relevantie is erg belangrijk bij email marketing.
marktsegmentatie

Optimaliseren op basis van klikgedrag: hoe werkt het?

Als je een mailing hebt verstuurd met de juiste email marketing software dan zie je na het versturen van die mailing statistieken. Zo kun je zien wie je mailing geopend heeft, wie er hebben doorgeklikt naar je website, wie er een actie hebben ondernomen op je website. Kortom belangrijke informatie waar je vervolgacties op kunt ondernemen. Om dit goed inzichtelijk te krijgen is het wel belangrijk dat je gebruik maakt van goede email marketing software, want alleen als je goede email marketing software gebruik krijg je dit makkelijk voor elkaar.

Voorbeelden van vervolg mails

Stel je voor dat lezers van jouw nieuwsbrief kunnen inschrijven op een workshop of doorklikken naar jouw blog. Deze kliks zijn geregistreerd en je weet precies wie er op welke link geklikt heeft. Een vervolgactie zou kunnen zijn dat je van deze groep mensen een nieuwe groep aanmaakt en hen een mail stuurt om te vragen wat ze van je blogartikel vinden? Wat mensen er van weerhoudt om in te schrijven voor je workshop? Houd zo'n vervolgmail simpel en probeer tot interactie te komen door goede vragen te stellen. Zo kom je te weten wat er bij jou relaties speelt, waar ze naar op zoek zijn en wat ze willen. Een vervolg hierop is natuurlijk makkelijk gemaakt. Zo bouw je stap voor stap naar meer interactie en uiteindelijk meer resultaat.
In een kort filmpje laat ik je zien hoe je op basis van klikgedrag uit eerdere mailings makkelijk een nieuwe groep aan kunt maken in je email marketing software om daar vervolg mailings voor te versturen.
De stappen zoals ik ze hier heb beschreven kun je met bijna alle email marketing software pakketten uitvoeren. Belangrijkste daarbij is dat je inzichtelijk krijgt wat het klikgedrag van je klanten / relaties is.
Laat in een reactie even weten of dit waardevol is voor je? Of mocht jij andere technieken gebruiken om goed te segmenteren met email marketing, laat het weten in een reactie.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet getoond.