After sales campagnes met E-mail marketing
Stel jij je zelf na een opdracht of aankoop wel eens de vraag wat je kunt doen om het contact met je klant te verbeteren en om je klant beter te leren kennen? Het antwoord hierop is simpel namelijk door het inzetten van after sales campagnes met E-mail marketing. In dit blogartikel leg ik je uit wat after sales campagnes zijn en met praktische voorbeelden hoop ik je te inspireren om zelf na te denken hoe je after sales campagnes in kunt zetten voor jouw bedrijf.
Wat zijn after sales campagnes?
After sales campagnes zijn e-mail marketing campagnes die volgen na een opdracht of aankoop. Met een after sales campagne kun je verschillende doelen nastreven. Zo kun je bijvoorbeeld feedback van klanten vragen om je product of dienst te verbeteren. Dit kan door een enquête of een open vraag in de mail. Andere voorbeelden van after sales campagnes kunnen zijn een leuke en originele bedankmail waarin je jouw klant bedankt voor het vertrouwen in de opdracht of aankoop. Heb je wel eens gedacht aan cross sell en upsell mogelijkheden? Met een after sales campagne heb je een prima mogelijkheid om te werken aan cross sell en upsell momenten. Je hebt immers al het vertrouwen van een klant voor de eerste opdracht of aankoop!
Strategie voor after sales campagnes
Hoe zet je succesvolle after sales campagnes op? Hoeveel contactmomenten wil je met je bestaande klant hebben na de eerste opdracht of aankoop? Dat zijn belangrijke vragen die bepalen hoe je after sales campagne er uiteindelijk uit moet gaan zien. Een goede after sales campagne bestaat uit meerdere e-mail nieuwsbrieven met verschillende onderwerpen die over een bepaalde tijdsperiode verstuurd worden. Zo zou je als eerste mail kunnen denken aan een originele bedankmail. In de tweede mail kun je vragen om feedback van je klant om je product of dienst te verbeteren en natuurlijk om je klant beter te leren kennen. Als derde mail kun je een aanbieding doen voor een cross of upsell. Heb je een webshop of mogelijk zelfs meerdere webshops dan kun je een kortingscode bieden voor een tweede aankoop binnen een bepaalde periode in jouw webshop.
Voordeel van after sales campagnes met e-mail marketing
Waarom zou je tijd steken in het opzetten van after sales campagnes? Hoe weet je nu of je after sales campagnes succesvol zijn? After sales campagnes hebben meerdere voordelen. Je bouwt verder aan de klantrelatie met bestaande klanten, je wint aan klantloyaliteit en je leert je klant steeds beter kennen waardoor je jouw klanten nog beter kunt helpen. Het opzetten van after sales campagnes is niet zo complex als het lijkt met de juiste e-mail marketing software. De goede meetbaarheid van e-mail marketing zorgt er voor dat je de resultaten van je after sales campagnes goed kunt meten en zo nodig kunt bijsturen. Jouw after sales campagnes kun je met e-mail marketing software volledig automatiseren waardoor het je tijdwinst oplevert zonder daarbij het persoonlijke contact uit het oog te verliezen.
Was dit artikel van waarde voor jou? Mijn doel is altijd om van waarde te zijn voor jou en te inspireren. Laat daarom een reactie achter onderaan dit artikel. Ben jij benieuwd hoe je after sales campagnes in kunt zetten voor jouw bedrijf? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek!