Het openingspercentage van email marketing verhogen 3 concrete tips!

Wat kun je doen om het openingspercentage van je email marketing campagnes te verhogen? Je verstuurt nieuwsbrieven, je houdt goed bij wat het openingspercentage is, het bouncepercentage en het aantal conversies. Je wilt eigenlijk meer resultaat, het openingspercentage van je email marketing campagnes structureel verhogen. Hoe kun je dit het beste doen?

Ik heb 3 concrete tips voor je om het openingspercentage van je email marketing campagnes te verhogen.

Tip 1: Analyseer de openingspercentages van eerdere email marketing campagnes

Kijk eens naar eerder verzonden email marketing campagnes en naar de openingspercentages van deze campagnes. Mogelijk kun je op basis van eerder verzonden emails en dan met name aan de hand van het openingspercentage zien op welke dag en tijd jouw mails het beste worden geopend. Jouw toekomstige email marketing campagnes kun je vervolgens gaan inplannen op die dag en tijd waarop jouw eerdere mails het beste werden geopend. Continue testen blijft hierbij belangrijk om het openingspercentage van jouw email marketing campagnes structureel te verhogen.

Tip 2: Segmenteren voor betere relevantie van jouw email marketing campagnes

Deel jouw mailinglist of database op in verschillende segmenten. Denk bijvoorbeeld aan een groep vaste klanten, een groep leads (potentiële klanten) die nu nog niks bij jou kopen en mogelijk een groep oude klanten die in het verleden bij jou hebben gekocht. Met al deze verschillende groepen communiceer je immers anders. Dit kan variëren van een totaal verschillende mailing tot een verschil in aanhef en onderwerpregel. Door je mailinglist op te delen in verschillende segmenten ga je relevantere mails versturen naar jouw relaties. Het resultaat zal zijn een hoger openingspercentage, een beter doorklik percentage en meer conversies. De reden hiervan is dat de informatie beter op de ontvanger is afgestemd.

Tip 3: A / B testen met de onderwerpregel

Een erg praktische test om uit te voeren is een A / B test met de onderwerpregel, zeker voor grotere databases is dit erg interessant. Je pakt ongeveer 15% (afhankelijk van de grootte van je mailinglist) van je segment en bij kleinere mailinglists mogelijk zelfs 25% en deelt dit op in 2 gelijke groepen (groep A en groep B). Jouw email nieuwsbrief maak je ook met 2 verschillende onderwerpregels A en B. Dit kan er als volgt uit zien:
– Onderwerp A: Het openingspercentage van email marketing campagnes verhogen 3 tips
– Onderwerp B: 3 tips om het openingspercentage van email campagnes te verhogen

De inhoud van beide nieuwsbrieven is hetzelfde, alleen de onderwerpregel is anders. Door nu de mail met onderwerpregel A te versturen naar groep A en de mail met onderwerpregel B te versturen naar groep B zie je op basis van de statistieken welke onderwerpregel het beste scoort. Belangrijk daarbij is dat beide mails op dezelfde dag en tijd verzonden worden om een betrouwbaar testbeeld te krijgen. De andere 85% van het segment stuur je de mail met de onderwerpregel die het hoogste openingspercentage scoort.

Dit werkt pas echt goed bij mailinglists van enkele duizenden contacten. Bij kleinere aantallen is het erg moeilijk om een duidelijk winnende variant te krijgen. Het testen kost dan te veel t.o.v. wat het op kan leveren.

Ga vooral aan de slag met deze 3 tips en probeer continue meer resultaat te verkrijgen uit je email marketing campagnes. Mocht je nog andere tips hebben om het openingspercentage van je email marketing campagnes te verhogen? Laat het weten door een reactie te plaatsen…