Lead generatie met email marketing

Het genereren van waardevolle leads is voor alle bedrijven van groot belang om te kunnen blijven bestaan en uiteraard groeien. Hoe vind je deze concrete waardevolle leads? Hoe kun je er voor zorgen dat jouw website bijdraagt aan het genereren van leads? Welke hulpmiddelen kan je allemaal inzetten om leads te genereren en nog veel belangrijker op te volgen? Allemaal belangrijke vragen, maar hoe ga je dit aanpakken? Email marketing is een van de middelen die je in kunt zetten om aan leads te komen. Benieuwd hoe? Lees dan verder en ontdek hoe 3 concrete strategieën je kunnen helpen om leads te genereren met email marketing.

In de basis zijn er 3 manieren om met email marketing leads te genereren:

  1. Netwerken en email marketing
  2. Website aanmeldingen
  3. Telemarketing of simpelweg gebeld worden

1. Netwerken en Email marketing

email marketing en netwerkenHet hebben van een waardevol netwerk is voor veel ondernemers van grote waarde. Vraag is dan altijd, hoe zorg je voor waardevolle afspraken vanuit het netwerken? Stel je komt op een netwerkbijeenkomst en spreekt met een aantal mensen. Met een aantal van deze mensen zou je graag een afspraak willen maken, omdat je het idee hebt dat dit een waardevol contact kan zijn voor jou. Met email marketing kun je hier makkelijk invulling aan geven door het opvolgen van dit contact met een bijvoorbeeld een kop koffie mail. In deze mail refereer je naar de leuke of interessante kennismaking bij de netwerkbijeenkomst en stel je voor om een kop koffie te gaan drinken om nader kennis te maken.

2. Website aanmeldingen

Email marketing en website aanmeldingenEen 2e manier om leads te genereren met email marketing is via conversiepunten op je website. Je kunt hierbij denken aan een eventuele download die iemand kan doen op jouw site, een offerte aanvragen, aanmelden voor een workshop/nieuwsbrief of iets totaal anders. Belangrijkste daarbij is dat iemand een goede prikkel krijgt op jouw site om vervolgens een actie te ondernemen. Iemand vult zijn naam en mailadres in en ontvangt bijvoorbeeld een (digitale) brochure waarin jou bedrijf of product/dient wordt voorgesteld. In vervolgmails is het daarna belangrijk om vertrouwen te winnen en vervolgens een ingang te creëren voor een gesprek. Zo heb je een 2e manier om leads te genereren met email marketing.

Email marketing en telemarketing3. Telemarketing of gebeld worden

Email marketing en telemarketingDe 3e manier om email marketing in te zetten bij het genereren van leads is door middel van telemarketing of als iemand jouw belt en vraagt naar jouw bedrijfsactiviteiten. Wanneer je iemand aan de telefoon hebt is het makkelijk om het mailadres te vragen en aanvullende informatie te sturen. Belangrijk is het om ook op deze manier waarde toe te voegen en in de vervolgmails vertrouwen te winnen. Het doel moet ook nu weer zijn om een ingang te creëren voor een afspraak. Ook hier geld weer de goede meetbaarheid van email marketing. In het plaatje hiernaast zie je dit nog eens uitgelegd.

De bovenstaande 3 vormen van lead generatie met email marketing zijn ook nog eens heel interactief, iemand kan de mails beantwoorden en reageren. Ondanks dat veel van de vormen van lead generatie geautomatiseerd zijn is het heel persoonlijk, je bouwt aan een vertrouwensband met potentiële afnemers.

Een grote voordeel om dit te doen met email marketing software is dat je de mail mooi op kunt maken waardoor het beter aansluit op je eigen huisstijl dan een simpele mail vanuit bijvoorbeeld Outlook. Een nog veel belangrijker voordeel is de meetbaarheid. Je kunt zien of diegene jouw mail geopend heeft en mogelijk op een link heeft geklikt. En misschien net zo belangrijke waarom heeft ontvanger nog niet gereageerd. Met een goed helder email marketing systeem zijn deze gegevens simpel op te vragen en te gebruiken voor een volgende stap.

Creeer een systeem en vertrouw op cijfersCreer een systeem en vertrouw op cijfersVoor alle 3 de manieren geldt, creëer een systeem en vertrouw op cijfers. Het meten van het aantal leads is erg belangrijk. Het vervolgens bijhouden met hoeveel leads er uiteindelijke afspraken is gemaakt en hoeveel nieuwe klanten je hebt gerealiseerd geeft je waardevolle informatie. Het plaatje hiernaast verduidelijkt dit.

Mocht jij nog andere manieren hebben van lead generatie met email marketing? Plaats je reactie hieronder!