Hoe zorg je voor goede content voor je nieuwsbrieven of blogs?
Herken je dat? Je bent een blog gestart op je website en je hebt ook je eerste nieuwsbrieven verzonden. Dat is al erg goed. Alleen je wilt verder, met regelmaat nieuwsbrieven blijven versturen, nieuwe blogs posten die ook weer bijdragen aan betere posities in de zoekmachines, SEO (Search engine optimization).
Hoe kom je nu elke keer weer aan goede content voor je nieuwsbrieven en blog? Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Gebruik de data die voor handen is in Google Analytics. Google Analytics is een fantastisch middel om jou te helpen goede content voor je nieuwsbrieven, blogs en website te produceren, als je Google Analytics gebruikt tenminste.
Content creëren voor je nieuwsbrieven en blogs met Google Analytics
Met Google Analytics kun je dus op een makkelijke manier inspiratie vinden voor goede content voor je nieuwsbrieven, blogs of mogelijk zelfs E-mail marketing campagnes. Belangrijk hiervoor is dat je “Site search bijhouden” in Google Analytics hebt ingesteld en de betreffende dataweergave. Mocht je “Site search bijhouden” niet hebben ingesteld dan kun je dat alsnog doen met de informatie op deze pagina.
Als je “Site search bijhouden” hebt ingesteld dan kun je in Google Analytics exact zien waar de bezoekers van jouw site naar zoeken. Je ziet dan precies de zoektermen die de bezoekers van jouw website hebben gebruikt tijdens een bezoek aan jouw website. Deze informatie kun je gebruiken om je website te optimaliseren, maar deze informatie is misschien ook goed voor een nieuwsbrief of blogartikel.
Waar vind ik de zoektermen in Google Analytics die mijn bezoekers hebben gebruikt?
Als je ingelogd bent in je Google Analytics account dan kies je eerst voor de juiste dataweergave. Klik nu in het menu aan de linkerkant op het kopje gedrag. Vervolgens klik je op zoektermen. Je krijgt nu een overzicht van zoektermen die jouw bezoekers hebben uitgevoerd tijdens een bezoek aan jouw website. In een kort filmpje laat ik je zien waar je het overzicht met zoektermen kunt vinden in Google Analytics.
Soms is het een enkel zoekwoord, maar het komt regelmatig voor dat een zoekterm uit meerdere woorden bestaat. Zo heeft een bezoeker op onze website Biertap-shop.nl de zoekterm “Hoe werkt een reinigingsset gebruikt?”. Op de site van 30 knots heeft iemand de zoekterm “E-mail marketing campagnes opzetten” gebruikt. Met deze informatie kunnen wij onze site aanpassen. Zo hebben wij al 2 blog artikelen geschreven over E-mail marketing campagnes en gaan wij op de webshop Biertap-shop.nl een blogartikel plaatsen met een kort filmpje waarin wij uitleggen hoe een reinigingsset werkt.
Wat is het voordeel van content creëren met Google Analytics?
Het grote voordeel van content creëren met Google Analytics is dat je informatie plaatst die relevant is voor je bezoekers. Het draagt enorm bij aan je organische vindbaarheid SEO (Search Engine Optimization). Je weet waar je bezoekers naar op zoek zijn op je site en kunt er voor zorgen dat ze deze informatie makkelijk op jouw site kunnen vinden. De gebruiksvriendelijkheid van je site vergroot je hier ook nog eens mee.
Mocht je na het lezen van deze informatie nog steeds niet weten hoe je “Site search bijhouden” instelt in Google Analytics of waar je deze informatie kunt vinden? Plaats dan een reactie onder dit artikel en ik help je op weg, als ik alleen “Site search bijhouden” hoef in te stellen in Google Analytics dan kost het je niets :-).